Aplicació a l' aula dels tallers
LES EINES DE PRESENTACIÓ MULTIMÈDIA.
DESCRIPCIÓ DE L'EINA: Per explicar el que són les eines de presentació multimèdia hem de saber que significa COMUNICACIÓ. La comunicació és l’ acció de comunicar, és a dir, transmetre o fer saber alguna cosa a algú. Amb aquesta definició podem dir que “ensenyar és comunicar”.
Per tant, podem dir que la presentació multimèdia és una eina que ens permet exposar, transmetre, fer saber els continguts d’una teoria a una persona o a un grup. Aquestes presentacions tenen tres característiques fonamentals, que són les següents:
- Les presentacions multimèdies són visuals, és a dir, estan fetes per tal de ser utilitzades com a suports informàtics.
- Les presentacions multimèdies són coherents, és a dir, han de seguir la teoria que es vol explicar, de manera que no es deslliguin del tema principal ni donin informació embullosa ni errònia.
- Les presentacions multimèdia tenen diversos elements, tal com són els vídeos, les imatges, el sons, les animacions, etc.
DESTINATARIS: Tot i que les eines de presentació multimèdia poden utilitzar-se a qualsevol curs, nosaltres amb aquesta eina ens centrarem amb alumnes de 10-11-12 anys, és a dir, del tercer cicle de primària (5è i 6è de Primària). Aquests alumnes, millor dit, pràcticament tots ells, venen de zones rurals, el que fa que no estiguin tant familiaritzats amb les TIC. Això fa que no tenguin un nivell educatiu sobre aquestes matèries igual als companys, un grup reduït, que viuen a zones urbanes.
OBJECTIUS: Els objectius que volem aconseguir durant aquestes pràctiques són que els alumnes puguin conèixer diferents programes de presentació multimèdia (Power Point, Prezi, Glogster...) i que almenys sàpiguen utilitzar el primer. També volem que puguin experimentar aquests coneixements a altres assignatures, és a dir, que els altres professors els facin fer activitats on hagin d’utilitzar aquestes eines. També volem que hi hagi cooperació entre els alumnes-alumnes, com alumnes-professors.
RECURSOS NECESSARIS: Primer de tot, a més d’un professorat qualificat, el que hem de menester són sales d’informàtica, o si el pla Xarxipèlag està en marxa, que els alumnes portin els seus miniportàtils a classe. Una altra cosa necessària serè tenir connexió a Internet (tendrem antivirus) per tal de poder crear usuaris a Glogster i Prezi. Per acabar, i tal vegada una de les coses més importants, necessitarem el programa Power Point per tal de realitzar de manera precisa els nostres objectius anteriorment senyalats.
DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA METODOLÒGICA:
- Distribució dels alumnes: el que farem serà dividir els alumnes en grups de 12 per cada professor. Els grups seran heterogenis (diferents nivells de coneixements sobre la matèria), ja que així es podran ajudar uns amb els altres.
- Distribució dels recursos: com hem dit, si els alumnes tenen miniportàtils, cada un utilitzarà el seu, sinó anirem a les sales d’ordinadors o d’informàtica que disposa el centre. El tema d’Internet no és un problema ja que per tota l’escola tenim connexió a la xarxa.
- Temporització: aquest taller el durem a terme durant tres setmanes (tres hores setmanals):
i. Sessió 1: ens familiaritzarem amb l’entorn, petita explicació de la programació, explicació teòrica i encendre i manejar lliurament el Power Point.
ii. Sessió 2: realització de petites activitats amb el Power Point (inserta imatges, vídeos, sons, animacions, transicions, etc).
iii. Sessió 3: fer grups, elecció del tema del treball (lliure elecció) i començar a fer-lo.
iv. Sessió 4: continuar amb el treball grupal.
v. Sessió 5: presentació dels treballs.
vi. Sessió 6: presentació del treball individual (el tema elegit pel professorat) i començament d’aquest.
vii. Sessió 7: continuar amb el treball individual, amb possible ajuda del professorat.
viii. Sessió 8: exposició dels treballs individuals.
ix. Sessió 9: petita presentació d’altres Eines de Presentació Multimèdia.
- Avaluació: se’ls avaluarà constantment (cada dia se tendrà en compte el que fan i com ho fan), i al final se’ls farà fer un treball grupal amb aquesta eina, i posteriorment un individual.
FONTS DE CONSULTA: Per realitzar aquesta pràctica educativa a l’aula hem emprat els següents PDFes:
- El PDF del Tema 5 de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “Presentación: “herramientas de presentaciones multimèdia”.
- El PDF de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “Taller de presentacions multimèdia con PowerPoint”.
- El PDF del Tema 3 de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “Projecte xarxipèlag 2.0”.
- El PDF de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “**Guión orientativo PROPUESTAS METODOLÓGICAS**”.
Taller de documentació educativa i Mr Wong
DESCRIPCIÓ: aquest taller consisteix en sabre cercar informació de manera eficient amb les noves tecnologies de la informació i comunicació, i registrar les pàgines a marcadors socials com Mr.Wong (consisteix en emmagatzemar els favorits propis d’Internet i cercar pàgines segons els interessos de cada persona. Amb aquesta aplicació es pot tenir emmagatzemada tota la informació que sigui interessant en un mateix lloc. A més es pot posar en comú la informació amb diferents persones.
DESTINATARIS: aquest taller el realitzarem amb els alumnes de 6è de primària (tercer cicle), és a dir entre 11 i 12 anys, que en total són 22. El durem a terme amb aquests alumnes ja que a pesar de que la major part d’ells provenen de zones rurals, l’any passat ja van tenir contacte amb les TIC, especialment amb ordinadors, i aquest curs han de començar a conèixer eines d’Internet.
OBJETIU: els objectius que volem que aconseguir fent aquest taller són que els alumnes coneguin els recursos que hi ha per la cerca d’informació per Internet aplicant les diferents estratègies (com els cercadors, els descriptors, els tesaures, els operadors booleans...), i que utilitzin els marcadors socials com Mr.Wong per anar guardant tota la informació important i poder-la compartir.
RECURSOS NECESSARIS: el que s’ha de tenir per poder dur a terme aquest taller, és professors que dominin el que s’ha d’ensenyar amb questa pràctica i també ordinadors amb connexió a Internet per poder realitzar la feina.
DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA METODOLÒGICA: aquest taller el durem a terme durant tres setmanes (tres hores setmanals):
• Descripció dels alumnes: en total la classe de 6è són 22 i farem grups de 2 per cada ordinador, perquè no hi ha un ordenador per cada alumne. Els grups seran formats amb un alumne que vagui més avançat amb un altre que vagui més endarrerit, perquè així el que va més endarrerit pugui arribar amb més facilitat al mateix nivell que l’alumne més avançat.
• Descripció dels recursos: per fer el taller, utilitzarem l’aula d’informàtica que consta de 15 ordinadors i tots ells amb connexió a Internet.
• Temporalització:
i. Sessió 1: petita explicació de que consisteix la pràctica i el temps que li dedicarem. Després fer una explicació teòrica del que són els cercadors.
ii. Sessió 2: fer els grups. Explicació teòrica del que són els descriptors i petita pràctica per veure com funcionen els cercadors i els descriptors. Consisteix en que els alumnes (cadascú, ja amb la seva parella) cerquin alguna web sobre el tema que ells vulguin, a partir d’un cercador i amb descriptors.
iii. Sessió 3: explicació del que són els operadors booleans i petita pràctica perquè vegin el funcionament i la utilitat d’aquesta eina. La pràctica consistirà en cerca informació (tema lliure) utilitzant operadors booleans.
iv. Sessió 4: Explicació teòrica del que son els marcadors socials i en concret Mr.Wong. Petita pràctica que consisteix en que cerquin informació (tema lliure) i una vegada trobada saber-la guardar a Mr.Wong i compartir aquesta informació amb la resta de companys a partir d’aquest marcador social.
v. Sessió 5: explicar en que consisteix el treball en grup (amb les parelles que han estat fent feina fins ara), que ja havíem dit que havien de fer a la primera sessió. El treball consisteix en que cada parella ha de cercar informació sobre el medi ambient a partir de descriptors i operadors booleans, com a mínim a 10 pàgines diferents d’Internet i tota aquesta informació que sigui interessant, anar-la guardant a Mr.Wong. I una vegada acabada la cerca d’informació compartir-la a través de Mr. Wong amb tots els altres companys. Començament del treball.
vi. Sessió 6: continuació del treball en grup i el mestre va solucionant els problemes que puguin anar sorgint.
vii. Sessió 7: continuació del treball en grup i el mestre va solucionant els problemes que puguin anar sorgint. Finalització de tots els treballs.
viii. Sessió 8: que els alumnes vaguin mirant la informació que el seus companys els han enviat per Mr.Wong.
ix. Sessió 9: realització de preguntes orals als alumnes sobre el medi ambient (una vegada llegida la informació que han anat cercant) per veure el que han après sobre el tema, i fer preguntes sobre com han realitzat la cerca d’informació i demanar-los si els ha ajudat i de quina forma, al seu treball, els mètodes de cerca d’informació, per tenir valorar si realment els ha estat útil aquest taller.
• Avaluació: cada dia se’ls anirà avaluant (revisant si van realitzant de forma correcta les petites pràctiques) i també s’avaluarà la correcta realització del treball i la forma en que l’han anat fent, ja que el mestre anirà per l’aula observant com el van realitzant, i ajudant a aquells que ho necessitin i solucionant dubtes, per això el mestre sabrà el que ha fet i com ho ha fet cada grup, i per tant, com puntuar-ho.
Fonts consultades: per realitzar aquesta pràctica hem utilitzat:
• El PDF del tema1 de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “Eines tecnològiques per a la documentació educativa”.
DESCRIPCIÓ DE L'EINA: un bloc és un lloc Web periòdicament actualitzable, on es recopila cronològicament diferents textos amb informació. Habitualment, en cada text d'un bloc, els lectors poden escriure els seus comentaris i l'autor respondre'ls, de forma que és posible establir un diàleg. No obstant, és necessari precisar que aquesta opció depen de la decisió del propietari del bloc, ja que aquesta eina permet disenyar blocs en els cuals no tots els internautes -o inclús nungun- poden participar agregant comentaris. L'ús o el tema de cada bloc es particular, és a dir, podem trobar diferents temes.
DESTINATARIS: Tots els cursos de primària. Ens xcentrarem amb els alumnes de 5è de primària.
OBJETIUS: Comunicació tutor-família-alumne:
-La proposta consisteix en la creació d'un blog per tenir una comunicació fluïda amb la família i els alumnes.
-Fer comunicats de tipus informatiu (exàmens, excursions, reunions, lliurament de treballs, recollida de notes, suggeriments, etc).
-Facilitar informació a les famílies perquè puguin fer un seguiment correcte de les obligacions i procés educatiu que tenen els seus fills.
-Facilitar informació als alumnes del curs com per exemple: temes que entren, exercicis que han de realitzar, etc.
-Fer propostes de treball a través de la xarxa per ampliar informació de temes treballats a l'aula de tipus: videos, presentacions multimèdia, etc.
-Facilitar informació a les famílies perquè puguin fer un seguiment correcte de les obligacions i procés educatiu que tenen els seus fills.
-Facilitar informació als alumnes del curs com per exemple: temes que entren, exercicis que han de realitzar, etc.
-Fer propostes de treball a través de la xarxa per ampliar informació de temes treballats a l'aula de tipus: videos, presentacions multimèdia, etc.
RECURSOS NECESSARIS: Primer de tot, a més d’un professorat qualificat, el que hem de menester són sales d’informàtica, o si el pla Xarxipèlag està en marxa, que els alumnes portin els seus miniportàtils a classe. Una altra cosa necessària serè tenir connexió a Internet (tendrem antivirus).
DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA METODOLÒGICA:
- Distribució dels alumnes: els alumnes assitiran a classe i realitzaran un treball indiviudal.
- Distribució dels recursos: utilitzarem un ordinador per infant, ja que tenim un ordinador per alumne, ja que el curs al qui va dirigit és 5è.
- Temporització: aquest taller el durem a terme durant dues primeres setmanes (dues hores setmanals):
i
Sessió 1: ens familiaritzarem amb l’entorn, petita explicació de la programació, explicació teòrica. Creació d’un bloc.
Sessió 2: Publicar, insertar imatges, sons i video, crear i editar pàgines.
Sessió 3: Presentar al grup el bloc de l’aula i com utilitzar-lo.
Sessió 4: Obrir un debat dins el bloc. Tema: Que vos pareix el bloc? El modificarieu?
Avaluació: se’ls avaluarà constantment (cada dia se tendrà en compte el que fan i com ho fan).
Observacions:
Farem una reunió amb els pares per informar-los de l'existència d'aquest blog. Els familiars que no tinguin coneixement d'aquest recurs informàtic i comunicatiu farem un curset coordinat pel AMPA del col·legi.
En aquest espai (blog) ha d'existir una comunicació bidireccional, és a dir que no només sigui perquè el professor comuniqui coses, sinó que sigui un espai obert en el qual tant alumnes com a famílies puguin aportar, suggerir, demanar, etc... sempre amb la prèvia supervisió del professor abans que sigui publicat, per evitar possibles conflictes, ciberbulling, etc.
En aquest espai (blog) ha d'existir una comunicació bidireccional, és a dir que no només sigui perquè el professor comuniqui coses, sinó que sigui un espai obert en el qual tant alumnes com a famílies puguin aportar, suggerir, demanar, etc... sempre amb la prèvia supervisió del professor abans que sigui publicat, per evitar possibles conflictes, ciberbulling, etc.
Fonts d’informació: Wikipedia, pdf de TIC.
TALLER PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA
DESCRIPCIÓ: aquest taller consisteix en ensenyar als alumnes l’utilització de les pissarres digitals i como usar-les per fer les diferentes feines al llarg del curs. Primer de tot explicarem la pissarra digital interactiva, és un sistema tecnològic integrat per videoprojector i un ordinador i un dispositiu control de punter. D’aquesta maneta projecta continguts multimèdia en una superfície interactiva o pissarra que conté el dispositiu de control i s’interactua directament sobre la superfície de projecció.
- La principal diferència entre les pissarres digital interactives es igual que una pissarra digital amb la que es pot interacturar directament sobre la superfície de projecció
- Aporta la interactiitat i la disponibilitat d’infinits recursos de les TIC amb els avantatges de la pissarra tradicional.
DESTINATARIS: aquest taler el realitzarem amb els alumnes de 5è de primària (tercer cicle), és a dir entre 10 I 11 anys, que en total són 22. El durem a terme amb aquests alumnes ja que l’any passat ja van tenir contacte amb les TIC, especialment amb ordinadors, i aquest curs han de començar a conèixer noves eines com la utilització de la pizarra digital
OBJETIU: els objectius que volem que aconseguir fent aquest taller són que els alumnes coneguin els recursos que ofereix la pizarra digital i les diferents estratègies per fer una correcta utilització i aprofitar-la al màxim:
- Font inesgotable d’informació multimèdia i interactiva i disponible de forma immediata
- Canals de comunicació/interacció
- Visualització de documents que permet compartir i comentar recursos
- Els estudiants estaran més atents i motivats; comprenen millor els continguts; participen més; presentació de treballs, debats,...
- Aconseguir unes classes més actives i audiovisuals
- Integrar l’ús de les TIC a les activitat de l’aula: buscar informació, realitzar presentació de treballs
- Pel profesorat: és més fàcil d’usar, no dona problemes, entusiasma i augmenta l’autoestima professional.
RECURSOS NECESSARIS: el que s’ha de tenir per poder dur a terme la correcta utilització de la pissarra digital és la formació didàctica-tecnològica del professorat, haurà de conèixer els recursos digitals més adequats per a cada circunstància, haurà de tenir voluntat d’adaptació al canvi i de millorar les pràctiques docents. Ademés del suport de la direcció del centre a la implantació d’aquets sistema.
DESCRIPCIÓ DE LA PROPOSTA METODOLÒGICA: aquest taller el durem a terme durant tres setmanes (tres hores setmanals):
• Descripció dels alumnes: en total la classe de 5è són 22 i farem grups de 2 per cada ordinador, perquè no hi ha un ordenador per cada alumne. Els grups seran formats amb un alumne que vagui més avançat amb un altre que vagui més endarrerit, perquè així el que va més endarrerit pugui arribar amb més facilitat al mateix nivell que l’alumne més avançat.
• Descripció dels recursos: per fer el taller, utilitzarem l’aula d’informàtica que consta de 15 ordinadors i tots ells amb connexió a Internet i una pissarra digital interactiva
• Temporalització:
i. Sessió 1: petita explicació de que consisteix la pràctica i el temps que li dedicarem. Després fer una explicació teòrica del que són les pissarres digitals i la diferència entre pissarra digital interactiva o normal.
ii. Sessió 2: fer els grups. Buscar recursos a Internet i presentar-los (webquest,monografies...)
iii. Sessió 3: Formació tècnica: com l’us del punter; accés als recursos del software, editor d’activitats per elaborar presentacións multimèdia; altres funcionalitats com lupa, captura d’imatges, gravadora de video, cortines i enfocaments.
iv. Sessió 4: Continuació de l’explicació de l’us tècnic de la pissarra digital (diferentes parts i funcionalitats...)
v. Sessió 5: Crear materials didàctics i presentar-los
vi. Sessió 6: Elaborar vídeos amb la pissarra digital amb els diferents grups
vii. Sessió 7: Debats amb suports multimèdia
viii. Sessió 8: Presentar el Blog de cada un dels grups personal i comentar treballs col·laboratius
ix. Sessió 9: Per finalitzar, fer de professors i explicar un tema (d’aquesta manera unirem 3 grups de 2 alumnes per presentar la exposició d’un tema de lliure elecció relacionat amb les TIC amb una duració de 10-15 minuts per grups i tendran que participar tots els membres
• Avaluació: cada dia se’ls anirà avaluant (revisant si van realitzant de forma correcta les petites pràctiques) i també s’avaluarà la correcta realització del treball i la forma en que l’han anat fent, ja que el mestre anirà per l’aula observant com el van realitzant, i ajudant a aquells que ho necessitin i solucionant dubtes, per això el mestre sabrà el que ha fet i com ho ha fet cada grup, i per tant, com puntuar-ho.
FONTS CONSULTADES:
El PDF de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “**Guión orientativo PROPUESTAS METODOLÓGICAS**”.
El PDF del Tema 5 de l’assignatura “TIC aplicades a l’Educació Primària”: “Presentación: “herramientas de presentaciones multimèdia”.
http://peremarques.pangea.org/
Taller: Eina de treball colaboratiu
Descripció: a n'aquesta proposta, fomentarem el treball colaboratiu, el cual consisteix en els procesos intencionals d'un grup per assolir uns objectius específics a traves d'unes eines com per exemple Google docs. Crearem un document de paint en el cual els alumnes hauràn de crear un mural per presentar a un concurs de la setmana cultural. Aquesta eina de Google docs ens permetrà realitzar el dibuix colaborativament cadascú desde casa seva.
Destinataris: aquest taller anirà dirigit a una classe de 6é de primaria, és a dir entre 11 i 12 anys, tenim una classe de 24 alumnes amb diferents nivells. La majoria D'ells no han empleat mai aquesta eina.
Objectius: els objectius que volem assolir són:
- Treballar grupalment.
- Fomentar l'us de les eines de google docs.
- Assolir autonomia suficient per emplear aquestes eines.
Recursos necessaris: hem de mester:
- Aula d''informàtica amb connexió a la xarxa.
- Professor qualificat per impartir l'assignatura.
Descripció de la proposta.
Descripció dels alumnes: tenim una classe de 24 alumnes, els dividirem en grups de 4 alumnes, on com a mínim un alumne de cada grup ha usat qualque vegada el Google docs.
Descripció dels recursos: utilitzarem l'aula d'informàtica on contam amb 7 ordinadors 1 per a cada grup i un per al professor.
Temporalització:
Sessió 1: ensenyarem als alumnes a crear un e-mail amb la eina hotmail. Per poder accedir a la eina de Google docs.
Sessió 2: realizariem una petita explicació teòrica de que és Google docs. I els farem crear una conta a Google.
Sessió 3: els ensenyarem a com crear un document a traves de l' eina Google docs i a compartir un document amb els altres components del grup i el professor per poder avaluar-ho.
Sessió 4: els ensenyarem a usar l'eina per crear un dibuix i presentar-lo al concurs de l'escola.
Avaluació: se'ls avaluarà que tots hagin col·laborat en la creació del dibuix que posteriorment serà presentat al concurs de la setmana cultural i que entri dins les dades d'entrega.
Fonts de consulta:
Pdf eina de treball colaboratiu Tema 2. ús de les eines de la xarxa.
Pdf guión orientativo propuestas metodològuiques.
Taller: Eina de Glogster
Descripció: a n'aquesta proposta, fomentarem el treball colaboratiu, la tasca consistirà en a través d’una webquest (realitzada pel professor) de la cual el producte final serà crear un poster digital (realitzada pels alumnes). El tema serà els animals.
Descripció: a n'aquesta proposta, fomentarem el treball colaboratiu, la tasca consistirà en a través d’una webquest (realitzada pel professor) de la cual el producte final serà crear un poster digital (realitzada pels alumnes). El tema serà els animals.
Aquesta webquest tendrà integrada tota una sèrie de links, imatges, vídeos, fotos, presentacions multimèdia, les quals serviran de guia per a la realització de tot el treball.
Destinataris: alumnes de segon cicle de primaria de primer curs. Tenim 20 alumnes.
Objectius: els objectius que volem assolir són:
- Treballar grupalment.
-Creació d’un poster digital.
- Fomentar l'us de les noves tecnologies.
- Assolir autonomia suficient per emplear aquesta eina.
Recursos necessaris: hem de mester:
- Aula d''informàtica amb connexió a la xarxa.
- Professor qualificat per impartir l'assignatura.
Descripció de la proposta. Els alumnes de la classe, hauran de fer una recerca per la xarxa damunt el tema dels animals, per facilitar-ho realitzarem una webquest partint d’un glogster, perquè l’activitat sigui més guiada. El producte final d’aquesta webquest serà que els alumnes hagin de realitzar un poster digital amb la informació recollida de la webquest.
Descripció dels alumnes: tenim una classe de 20 alumnes, els dividirem en grups de 5 alumnes.
- Assolir autonomia suficient per emplear aquesta eina.
Recursos necessaris: hem de mester:
- Aula d''informàtica amb connexió a la xarxa.
- Professor qualificat per impartir l'assignatura.
Descripció de la proposta. Els alumnes de la classe, hauran de fer una recerca per la xarxa damunt el tema dels animals, per facilitar-ho realitzarem una webquest partint d’un glogster, perquè l’activitat sigui més guiada. El producte final d’aquesta webquest serà que els alumnes hagin de realitzar un poster digital amb la informació recollida de la webquest.
Descripció dels alumnes: tenim una classe de 20 alumnes, els dividirem en grups de 5 alumnes.
Descripció dels recursos: utilitzarem l'aula d'informàtica on contam amb 7 ordinadors 1 per a cada grup i un per al professor.
Temporalització:
Sessió 1: ensenyarem als alumnes com moure’s per un poster digital i la proposta de la webquest.
Sessió 2: Donar pautes per realitzar la recerca i començar-la ( tasca fora de classe)
Sessió 3: Posar en conjunt el material extret per cada alumne ( en petits grups).
Sessió 4: Decidir la informació apropiada que han d’introduïr al poster digital. (imatges, vídeos, fotos, enllaços...)
Avaluació: a la webquest ja apareixerà una autoavaluació que els alumnes hauran d’emplenar. S’avaluarà que tots hagin col·laborat en la recerca i en la posterior creació del poster digital en la creació del glogster.
Sessió 5: Passes que han de seguir per crear un glogster.
Sessió 6: Realització del glogster
Sessió 7: Realització del glogster.
Sessió 8 : Posada en comú
Avaluació: a la webquest ja apareixerà una autoavaluació que els alumnes hauran d’emplenar. S’avaluarà que tots hagin col·laborat en la recerca i en la posterior creació del poster digital en la creació del glogster.





